Her kan du læse om historien bag øre akupunktur

Øre akupunktur kaldes også for auriculoterapi, er en vestlig teknik. Teknikken blev oprindeligt udviklet af en fransk læge ved navn Paul Nogier og han lægehold tilbage i 1951.

De principper, som de udviklede, tager udgangspunkt i videnskabelige og godkendte principper samt en overordnet forståelse for kroppens centralnervesystem. Og det gør de, fordi der helt sikkert er en meget stærk sammenhæng mellem vores smertebaner og den nerveforsyning, som øret har. Hvis du får smerter et sted på kroppen, så vil det præcise punkt på øret blive ømt.

Hvordan finder akupunktøren frem til det ømme punkt?

Man kan finde punktet ved at mærke efter hvor det føles ømt, eller man kan vælge at bruge en elektronisk søger, som søger efter ømme punkter på øret. Du kan faktisk også selv prøve at se, om du kan finde de ømme punkter ved at trykke blidt med for eksempel en hårnål eller en strikkepind.

Måske kan du selv mindske de smerter, som du oplever et sted på kroppen. Når punktet er fundet, vil akupunktøren hele tiden mærke på din puls. Dette gøres fordi man videnskabeligt har fundet ud af, at din arterie trækker sig sammen for en kort periode, hvis din krop modtager stimulanser fra for eksempel frekvens, berøring eller lys.

Det er det fænomen som kaldes VAS (vaskulærae autonome signal). Fænomenet fortæller, hvilke punkter, der er klar og modtagelig for behandling, og uden dette fænomen kunne akupunktøren ikke udføre øre akupunktur. Det er hans eller hendes måde at lytte til, hvad din krop fortæller at den er klar til du kan forhøre dig af ved Fysioterapeut Randers

Hvad kan øre akupunktur afhjælpe?

Ofte kombinerer akupunktøren øre akupunktur med den mere traditionelle kinesiske akupunktur, hvor der sættes nåle forskellige steder på kroppen.

Øre akupunktur kan hjælpe dig af med smerter i forbindelse med for eksempel migræneanfald, generelt alle smerter der kan opstå i kroppen, alle former for angst og fobier samt depression, problemer med at sove og svimmelhed.

Derudover kan øre akupunktur hjælpe i forbindelse med fertilitetsproblemer og hvis du ønsker at stoppe med at ryge. Du kan sågar have stor gavn af øre akupunktur, hvis du lider af overvægt og ønsker at tabe dig. Så går du rundt med en lidelse, som smerter eller irriterer dig, så kan du helt sikkert have god gavn af øre akupunktur.

Ring og hør nærmere om behandlingsmuligheder hos din lokale akupunktør i Fysioterapeut Odense – måske kan du få hjælp.