Ved du hvad en osteopat er? Få et overblik over behandlingsformen her

Hvis du har døjet med smerter i længere tid, måske endda i årevis, og har prøvet mange andre former for behandling uden held, så kan det være, at osteopati er noget for dig. Går du rundt med smerter, og har prøvet alverdens andre behandlingsformer, så er det på tide, at du besøger en osteopat. Osteopati er smertelindrende og er internationalt anerkendt indenfor behandlerfaget.

I det store hele minder det om kiropraktik, men der er dog den forskel, at osteopati er en mere omfattende behandling og du får undersøgt hele din krop af en osteopat, når du kommer til en behandling. Hvis du besøger en kiropraktor, vil det kun være din rygsøjle han går ind og behandler. En osteopat går ind og laver en vurdering af hele kroppen og kan ud fra denne vurdering stille en diagnose, som han eller hun så kan behandle ud fra. Som hos en fysioterapeut, vil du få lavet en personlig behandlingsplan, hos fysioterapeut Midtjylland, som de skal følge under tæt rådgivning og vejledning af osteopaten.

Hvor stammer osteopati fra?

De første osteopater startede deres virke helt tilbage i 1874, og en Dr. Andrew Taylor Still (amerikansk læge) var ham, der udviklede dette fag indenfor uddannelsen til læge. Han var indtil da praktiserende læge, men begyndte at udøve osteopati til at stille en diagnose på sine patienter.

Hans forklaring på osteopati var den samme hver gang han blev spurgt ind til hvad det var: Det er en blanding af anatomi, anatomi og atter anatomi. Som osteopat skal man vide utrolig meget om den menneskelige anatomi, og dermed kan man sige, at hans svar var meget fyldestgørende. Osteopater gør brug af forskellig viden fra fysioterapi, kiropraktik og lægestudiet, se også fysioterapeut Sjælland.

Drømmer du om at blive uddannet til osteopat. Læs hvordan din drøm kan gå i opfyldelse

I juli 2018 blev osteopati autoriseret som sundhedsprofession. Det giver dig som patient en højere sikkerhed for, at faget ikke kan misbruges. Og dermed ved du at du kan forvente at få en kyndig og professionel vejledning og behandling af din osteopat. Du skal ikke tvivle på, at du vil få en behandling, med at højt faglidt niveau, da der ligger mange års uddannelse bag titlen osteopat. Uddannelsen til osteopat tager 4 år, men først skal du have gennemført fysioterapeut uddannelsen, som tager 3 ½ år.

Du vil under uddannelsen få fag som for eksempel fysiologi, biomekanik, anatomi, neurologi og mange andre fag, som lærer dig om den menneskelige krop, dens opbygning og om muskulaturen og led og sener. Et af de vigtigste redskaber som osteopat, er dine hænder, og du vil under uddannelsen lære, hvordan du skal bruge dine hænder til at undersøge din patient, og stille en diagnose, for derefter at behandle dem. Dine hænder skal du blandt andet bruge til at lave manipulationer af led, knogler og muskulatur, og samtidig også til at mobilisere kroppen. Når en krop smerter og har skavanker, skyldes det, at kroppens mekanik fejler, og med osteopati kan denne mekanik justeres.

Når dine led bevæges, sker der justeringer andre steder på kroppen, og det kan være med til at gøre en forskel, så du ikke længere føler smerte et givent sted. Der skal skabes et samspil mellem de bevægelige dele af din krop – det vil sige mellem dine led, dit bindevæv, dine muskler, samt dine kar og nerver. Når det sker, vil du opleve en forbedring og til sidst vil dine smerter forsvinde – der er blevet opbygget et samspil mellem de forskellige dele af din krop. Osteopati er både godt for børn og voksne. Og lige som med voksne patienter, kan osteopaten gå ind og vurdere barnet krop, og dermed stille en diagnose og lave et personligt behandlingsforløb til dit barn. Og selve forløbet er magen til et forløb for en voksen.

Barnet skal måske bare støttes lidt mere af en voksen, for at kunne komme igennem alle træningsøvelser og få lavet dem hver dag flere gange om dagen. Og faktisk så kan osteopati være utrolig effektivt mod kolik, som man jo mener skyldes tarmproblemer hos barnet. Så lider dit barn af kolik, kan det være at du skal hente hjælp hos en osteopat. Hvis han kan få tarmsmerterne til at forsvinde, så vil kolikken også forsvinde, og du vil få et gladere barn, som ikke græder nær så meget – og dermed også en mere rolig hverdag med dit barn. Ring til en osteopat og hør om mulighederne for at få undersøgt dit barn.

Hvorfor er det arbejde din osteopat gør, så virkningsfuldt? Bliv klogere på emnet her

Grunden til, at osteopati behandlinger hjælper er, at man går ind og behandler og dermed forebygger alle de led i din krop, som ikke virker optimalt, dvs. som er dysfunktionelle, og dermed kan kroppens egen helingsmekaniske blive sat i gang, og helingen vil begynde.

Du vil derfor kunne blive smertefri med behandlinger med osteopati. En behandler af osteopati går ind og ser holistisk på din krop, og ser kroppen som en helhed.

Og på den måde vil der opstå tegn på sammenhænge mellem de forskellige dele af kroppen og årsagen til smerterne kan bedre findes – og dermed behandles. For de smerter du oplever i skulderen, kan sagtens stamme fra et helt andet sted på kroppen, for eksempel ryggen eller hoften. Og en frygtelig og gentagen hovedpine kan sagtens stamme fra dit bækken, som blot skal justeres, og så vil hovedpinen forsvinde.

Kunne osteopati være noget for dig? Bliv klogere på hvad det er godt for her

Der er ingen tvivl om, at en osteopat kan gøre noget for rigtig mange patienter, uanset hvad deres skade eller skavank er. Osteopati er både effektiv mod smerter, som er kommet akut og for skavanker, som er opstået gradvist.

Og det er lige meget, om det er en smerte, som du har gået rundt med længe – du vil stadig kunne få hjælp af en osteopat. Du kan få hjælp af en osteopat til at slippe af med hovedpine, smerter i ryggen, piskesmæld, løberknæ, tennisalbue, problemer med nakke og ryg – ja, listen er lang og derfor vil der også være hjælp at hente for dig hos en osteopat. Det kan være, at du har været involveret i en trafikulykke og har fået en hjernerystelse eller et piskesmæld.

Også her vil en osteopat kunne gå ind og give dig en effektiv og smertestillende behandling. En osteopat går også ind og laver et personligt genoptræningsforløb efter en større operation, så du kan være sikker på at kunne komme på banen igen.

Skal der mange behandlinger til hos en osteopat før virkningen er der?

Det kommer selvfølgelig an på, hvilken skade du har, hvor mange behandlinger du har brug for. Er det en kronisk smerte, så vil det kræve flere behandlinger, end hvis det er en akut opstået smerte. Men typisk vil man skulle have mellem 3 og 6 behandlinger, og allerede efter de første par behandlinger, vil du kunne mærke en væsentlig forskel. Så book en tid til din første behandling hos din osteopat og du kan se frem til en snarlig helbredelse.

Ligesom hos en fysioterapeut, vil en osteopat give dig en grundig undersøgelse til den første konsultation. Du vil både have en samtale med osteopaten, blive undersøgt og til sidst selvfølgelig behandlet af din osteopat. Du skal være grundig med at fortælle om din skade eller skavank, samt fortælle hvordan den er sket og hvor længe siden det er, at skaden skete. Herefter vil osteopaten lave en personlig plan for dig, så du kan komme ud af smerterne. En osteopat ser efter årsagen til smerterne og ikke efter symptomerne (som du vil opleve hos en fysioterapeut). For det er ikke altid at smerterne skyldes det sted, hvor de sidder, men faktisk er udledt et helt andet sted fra.

Har du ondt i ryggen, kan det være din gangart eller dit knæ som er skyld i smerterne, og så skal du lære at gå anderledes, eller dit knæ skal behandles. Din osteopat ser således på, hvad smerterne skyldes og kan dermed gå målrettet ind og behandle smerterne eller skavanken, så du ikke får samme problemer en anden gang.

Den sidste del af konsultationen hos din osteopat minder meget om behandlingen hos en fysioterapeut, for du vil få vist nogle træningsøvelser, som du skal lave derhjemme indtil næste gang du har en tid hos din osteopat. Og følger du den personlige træningsplan, som osteopaten har lavet til dig, vil du gradvist få det bedre og til sidst være helt ude af smerterne. Find dem i fysioterapeut Sønderjylland.

Sådan finder du en dygtig og professionel osteopat i nærheden af dit hjem

Det er altid rarest ikke at skulle rejse i hele og halve timer, for at komme frem til sin aftale hos osteopaten. Så find en klinik for fysioterapi, som tilbyder osteopati i nærheden af dit hjem. Dermed sparer du transporttid og besvær, og med en skade kan det i forvejen være noget af en udfordring, at få sig transporteret rundt til de forskellige aftaler man har i kalenderen.

Der findes mange dygtige og professionelle osteopater rundt omkring i hele landet, som sidder klar til at hjælpe dig ud af smerterne. Ring og få en snak med dem om, hvad de kan gøre for dig. Måske har de allerede en tid i dag eller i morgen, og du kan dermed komme hurtigt i gang med dit behandlingsforløb hos osteopaten.

Du finder alle de informationer, du har brug for at få om osteopati lige her. Det gælder telefonnummer, adresse og åbningstider, og hvis klinikken tilbyder det, kan du også finde og book plads på et hold, så du kan komme i gang med holdtræningen allerede i denne uge. Du kan vælge at kombinere osteopati med fysioterapi, hvilket giver god mening, da det er to behandlingsformer, som er tæt relateret og som kan supplere hinanden godt.

Det vigtigste er, at du får lavet en personlig plan for din genoptræning, og at du kommer i gang med det samme. Så kan du se frem til en hverdag uden smerter, og hvor du igen kan dyrke din yndlingssport eller tage på diskotek i weekenden og give den gas på dansegulvet – noget du ellers ikke har kunnet gøre i årevis på grund af de dårlige knæ eller smerteren i ryggen.

Kan jeg få tilskud til mine behandlinger hos osteopaten?

For at få tilskud fra sygeforsikring ”Danmark” skal behandlingen være udført i Danmark og være udført af en osteopat, som både har en osteopatisk uddannelse og er autoriseret fysioterapeut eller kiropraktor. Du kan også få tilskud, hvis behandlingerne er udført af en autoriseret osteopat. Du kan ikke kombinere dit tilskud til osteopati med andre behandlinger samme dag hos for eksempel en fysioterapeut eller kiropraktor.

Har du en sundhedsforsikring gennem din arbejdsgiver, kan du måske også få tilskud til alle dine behandlinger eller et delvist tilskud. Så ring til dit forsikringsselskab og hør, hvad du skal gøre, for at få tilskud til dine behandlinger hos en osteopat. Det kan ikke betale sig ikke at undersøge mulighederne, og ofte vil det være muligt, at få et tilskud til dine behandlinger hos osteopaten. Du kan være heldig, at få betalt alle dine udgifter. Så hvad venter du på? Rjng til dit forsikringsselskab eller sygeforsikring ”Danmark” nu og hør, om du kan få dine behandlinger dækket.