Hvad er osteopati? Bliv klogere på emnet her

Hvis du har døjet med smerter i længere tid, måske endda i årevis, og har prøvet mange andre former for behandling uden held, så kan det være, at osteopati er noget for dig. Leder du efter en behandlingsform, som kan være smertelindrende, så er osteopati lige noget for dig, find den nærmeste i Fysioterapeut Haderslev.

Osteopati er internationalt anerkendt og minder i store træk om kiropraktik. Forskellen på osteopati og kiropraktik er dog, at osteopati er langt mere omfattende, og går ind og dækker behandling af hele kroppen. Kiropraktik drejer sig primært om behandling af din rygsøjle.

Osteopati er en gammel behandlingsmetode

Osteopati stammer helt tilbage fra 1874, hvor Dr. Andrew Taylor Still, som var en amerikansk læge, udviklede osteopati indenfor lægeuddannelsen. Indtil 1879 var han praktiserende læge, men begyndte så at gøre brug af osteopati til diagnostisering og behandling af sine patienter.

Når folk spurgte ham om, hvad osteopati var, var hans svar, at det var en blanding af anatomi, anatomi og atter anatomi. Og faktisk var det et meget fyldestgørende svar, for osteopati er baseret på den traditionelle medicinske lægekunst, som man også kender fra andre fag indenfor sundhed. Eksempler er fysioterapi, kiropraktik og lægestudiet.

Jeg vil gerne uddanne mig indenfor osteopati. Hvordan foregår det?

Osteopati er nu en autoriseret sundhedsprofession og blev det d. 1. juli 2018. Hermed er der kommet en højere patientsikkerhed, og det er ikke længere let at misbruge titlen osteopat. Det giver dig som patient en større sikkerhed for, hvad du kan forvente, når du går til behandling hos en osteopat.

Du skal og kan forvente et højt fagligt niveau, med et professionelt udført arbejde, som kan gøre dig rask og skadefri. Så stil krav til din osteopat. Det er jo din krop, der skal stå model til behandlingen. Hvis du ønsker at uddanne dig til osteopat, skal du først tage en uddannelse indenfor fysioterapi. Herefter skal du tage den 4-årige overbygning til osteopat.

På uddannelsen vil du have fag som fysiologi, biomekanik, anatomi, neurologi og mange andre fag om læren om kroppen og den muskulatur og opbygning. Du vil lære hvordan du bruger dine hænder til at undersøge og behandle dine patienter.

Du vil bruge dine hænder i forbindelse med manipulationer og mobiliseringer af kroppen. Dette gøres for at justere kroppens mekanik, dvs. de bevægelige led. Når du gør det, kommer der et samspil mellem leddene, bindevævet, musklerne, samt kar og nerver, og hermed vil dine smerter forsvinde.

Lyder det som ren magi? Læs videre om osteopati her

Grunden til, at osteopati behandlinger hjælper er, at man går ind og behandler og dermed forebygger alle de led i din krop, som ikke virker optimalt, dvs. som er dysfunktionelle, og dermed kan kroppens egen helingsmekaniske blive sat i gang, og helingen vil begynde. Du vil derfor kunne blive smertefri med behandlinger med osteopati.

En behandler af osteopati går ind og ser holistisk på din krop, og ser kroppen som en helhed. Og på den måde vil der opstå tegn på sammenhænge mellem de forskellige dele af kroppen og årsagen til smerterne kan bedre findes – og dermed behandles.

For de smerter du oplever i skulderen, kan sagtens stamme fra et helt andet sted på kroppen, for eksempel ryggen eller hoften. Det er heller ikke ukendt, at en kraftig hovedpine kan stamme fra en dysfunktionalitet i dit bækken.

Og så vil du få osteopati behandlinger som koncentrerer sig om kroppen dele fra bækkenet og op til hovedet og dit kranie. Samtidig vil du få behandlinger koncentreret om dine led i nakke og ryg, samt det bindevæv, som sidder omkring alle de led og dele af kroppen, som bliver behandlet. Så det er en helkropsbehandling. Man kan i korte træk sige, at osteopati ikke er symptombehandling, men lige så meget gælder om at finde frem til årsagen for dine smerter.

Kan osteopati hjælpe mig med mine smerter? Læs hvad osteopati er godt for her

Osteopati er en meget effektiv behandlingsform, som stort set kan være gavnlig for dig, uanset hvor dine smerter sidder, hvor længe de har eksisteret og hvordan de er opstået. Osteopati kan hjælpe på smerter, der er opstået akut, men også på smerter af kronisk karakter. Lider du for eksempel af smerter i din ryg eller nakke, kan du få stor glæde af osteopatiske behandlinger.

Det samme gælder for hovedpine, også i forbindelse med migræneanfald eller hvis den er opstået på grund af en hjernerystelse. Osteopati er godt for alle former for skader, som du har pådraget dig under udøvelse af sport. Det kunne være, hvis du har fået et løberknæ eller har problemer med din hofte eller lyske når du dyrker løb.

Så vil osteopati være godt for dig. Det kan også være, at du døjer med smerter i dine knæ, ankler eller måske fødder. Igen er osteopati en meget effektiv behandlingsform til denne slags smerter. Har du været ude for en bilulykke eller et andet trafikuheld, kan du have pådraget dig en skavank eller skade, og hvis du har haft svært ved at komme over den, kan du prøve, om osteopati skulle være noget for dig.

Det kan også være, at du har gennemgået et længere sygdomsforløb og har fået foretaget en operation, som har givet dig nogle bivirkninger i form af smerter et sted på kroppen. Her kan osteopati også være en gavnlig form for behandling for dig, så du kan blive dine smerter kvit. Nogle gange er det glat om vinteren, og man kan være uheldig at falde, så man slår sin skulder, albue eller hånd. Så har man brug for smertebehandling enten i form af fysioterapi eller hvorfor ikke prøve osteopati.

Hvor mange behandlinger skal der til før osteopati virker?

Alt efter hvilken smerter du har og om den er kronisk eller om det er en smerte, der er opstået akut, vil du skulle have mellem 3 og 6 behandlinger før du er smertefri. Men oftest vil du allerede efter 1 eller 2 behandlinger kunne mærke en forskel i forhold til dine smerter.

Hvad vil der komme til at foregå hos osteopaten?

Når du har booket din første tid hos osteopaten, kan du forvente en grundig konsultation, som både indeholder samtale, undersøgelser og behandling. Du skal først fortælle om dine symptomer, hvor sidder smerterne, hvornår er de opstået og hvordan er de opstået. Herefter laves der en personlig behandlingsplan, som skal få dig ud af smerterne igen. Osteopaten går efter at behandle årsagen til smerterne.

Og det gør han fordi, selv om du har smerter i for eksempel knæet, er det ikke sikkert, at det er knæet der er årsagen til smerterne. Det kan være din fodstilling eller måden du går på. Det kan være, at dine knæ helst vil dreje indad, og det giver dig smerter i knæene, eller at dine fødder har en tendens til at pege udad, hvilket også kan forårsage knæsmerter.

Han ser altså på, hvor smerterne ligger til grund henne, og vil så behandle dette sted. For hvis det kun er symptomerne der bliver behandlet i et personligt behandlingsforløb, er der risiko for, at smerterne kun forsvinder kortvarigt og at de derfor vil vende tilbage før eller siden.

Udover en personlig behandlingsplan, vil du også få forevist nogle simple træningsøvelser, som du skal lave derhjemme, som en del af dit genoptræningsforløb. Præcis som hvis du gik til behandling hos en fysioterapeut, se mere på Fysioterapeut Slagelse

Kan mit barn få hjælp hos en osteopat?

Osteopati er både for børn og voksne. Under uddannelsen til osteopat, lærer man både at behandle børn og voksne. Han kigger på hele kroppen, og kan også vurdere et barns krop og årsager til smerter. Har du været involveret i et trafikuheld, og har fået dig et slemt piskesmæld, så kan osteopati være din redning i kampen mod hovedpine og smerter i nakken.

Det samme gælder for sportsskader eller problemer under din graviditet. Lider dit barn af kolik, kan det være en hjælp, at gå til en osteopat, som kan hjælpe dit barn til at slippe af med de tarmsmerter og tarmproblemer, som giver sig til udtryk i kolik med konstant og vedvarende gråd.

Findes der en osteopat i mit lokalområde?

Du behøver ikke at rejse langt, for at finde en dygtig og professionel osteopat. Der findes rigtig mange klinikker rundt omkring i Danmark og sikkert også en i dit nærområde. Find adresser, telefonnummer og åbningstider her på Fysioterapeut Helsinge, og ring og få en snak om dine problemer inden du booker en tid hos til osteopati.