Virker shockwave? Svaret er ja

Der er virkelig gode resultater med behandlinger med shockwave, blandt andet til behandling af løberknæ, musearm og tennisalbue. Behandlingsformen virker både på helt akutte skader eller på skader, som er kommet gradvist og måske er blevet til en kronisk skade.

Det er dog vigtigt, at du kommer i gang med behandling med shockwave hurtigt efter at din skade er sket. Så forsøg at få en tid til din første behandling så hurtigt som muligt, og led eventuelt efter en klinik, som tilbyder akuttider. På den måde, kan du måske allerede få en tid til din første behandling med shockwave i morgen. Så find en behandler, som tilbyder shockwave, og book en tid allerede nu.

Du finder telefonnumre, adresser og åbningstider her på siden. Når du har fået behandling med shockwave, skal du igennem et genoptræningsforløb, som din fysioterapeut sammensætter for dig. Det er meget vigtigt, at du får lavet disse øvelser, og at du følger det genoptræningsprogram, som du har fået personligt bygget op af fysioterapeuten. Du får selvfølgelig hjælp til at lave øvelserne korrekt, og bliver guidet til at lave nye øvelser for hver gang du kommer til behandling hos din fysioterapeut.

Hvad er shockwave?

Shockwave er en meget effektiv behandling med lydbølger, og der er ingen bivirkninger forbundet med behandlingen. Du vil opleve en forbedret livskvalitet, fordi shockwave behandling går ind og fjerner betændelsestilstande og skader.

Med shockwave behandlinger kan du kickstarte dit helingsforløb, og hurtigere komme af med din skade eller skavank. Måske kan du ligefrem undgå at skulle tage medicin eller måske ligefrem opereres, hvis du får shockwave behandlinger. Shockwave behandlinger er videnskabeligt dokumenteret og er en behandlingsmetode, som har mange år på bagen. Behandlingerne går ind og fjerner betændelsestilstande, og kan også fjerne nyresten. Fordelene ved shockwave-behandlinger er, at der ingen bivirkninger er og at det er en utrolig effektiv form for smerte- og skade behandling.

Det kan være et alternativ til medicin og operation og der er nærmest garanti for at du bliver smertefri efter dine behandlinger med shockwave. Faktisk så siger statistikken, at ca. 80 % af de patienter, som har prøvet shockwave siger, at der er en hurtig virkning, og at de er blevet smertefri eller at deres smerte er nedsat betragteligt. Når du får shockwave behandlinger, går lydbølgerne ind og fremmer kroppens egen helingsproces ved at danne nye blodkar og øge din cirkulation i blodet, og på den måde dannes der hurtigere nyt bindevæv.

Hvad kan shockwave hjælpe mod?

Der er næsten ingen grænser for, hvad shockwave har en gavnende virkning på. Hvis du har været igennem et kirurgisk indgreb og der er dannet arvæv, så kan shockwave behandlinger gå ind og dæmme op for den forringelse af bevægelighed og styrke, som arvævet har givet. Lider du af muskelspændinger, det kan være i skuldrene eller din nakke, så vil du også kunne have god gavn af denne form for behandling.

Har du fået reddet dig et løberknæ eller et springerknæ, gør shockwave godt. Også alle former for betændelse i kroppen, for eksempel i forbindelse med tennisalbue eller seneskedehindebetændelse, kan shockwave behandlinger have en helende effekt på. Har du været involveret i en bilulykke, så vil du kunne få god hjælp til at komme over et piskesmæld med shockwave-behandlinger. Mange lider af de meget smertefulde hælsporer, som også er en form for betændelsestilstand, og her vil du ligeledes kunne få stor hjælp med shockwaves. Selv impotens kan i nogle tilfælde kureres med shockwave behandlinger.

Hvordan føles en behandling med shockwave? Læs mere om hvad du skal forvente her

Når du får en behandling med shockwave, vil du kunne mærke lydbølgerne, men du vil slet ikke opfatte det som noget ubehageligt eller smertefuldt. Og faktisk vil du højst sandsynligt allerede kunne mærke en forbedring efter den første behandling. Du vil være øm i vævet i nogle dage efter, at du har modtaget behandlingerne, men ud over det er der absolut ingen bivirkninger. Så du kan være helt rolig, det vil ikke være et smertefuldt forløb med en masse ubehagelige bivirkninger.

Hvor mange behandlinger med shockwave skal jeg have før jeg er rask?

Det er meget typisk, at man skal have 3 til 6 behandlinger med shockwave, før man er helt rask. Og der skal gå ca. en uge mellem hver behandling. Det kommer meget an på, hvilken type skade du har, hvor mange behandlinger du skal have. Shockwave terapeuten undersøger dig, og vil finde frem til det område, som skal behandles. Inden han går i gang med at behandle, vil du blive guidet gennem hele det forløb, som du skal til at i gang med. Der er dog ikke nogen farer forbundet med denne type behandlinger, så du kan være helt tryg.

Og bare glæde dig over, at dine smerter snart vil være fortid. Så book en tid til din første behandling med shockwave allerede i dag. Lige meget hvor i landet du bor, vil du kunne finde et fint udbud af behandlere, som tilbyder shockwave i deres klinik. Og en shockwave behandling tager typisk kun mellem 5 og 10 minutter pr. gang, så det er ikke en særlig tidskrævende behandling. Nogle gange vil fysioterapeuten kombinere behandlingerne med almindelig fysioterapi, og på den måde yderligere fremskynde din helingsproces.

Er der flere shockwave metoder? Bliv meget klogere på lydbølger – læs mere her

Der findes 2 former for lydbølger, og de adskiller sig fra hinanden ved at have forskellig impuls og energiintensitet. Der findes radierende trykbølger og fokuserede chokbølger. De er begge utrolig virkningsfulde og kan også suppleres. De fleste klinikker tilbyder netop derfor begge typer shockbølger. De 2 metoder bruges således: De radierende shockwaves er meget effektive til skader, som er bredere muskulære skader, og de fokuseret shockwave behandlinger er mere egnede til dybereliggende smerter. find en klinik her fysioterapeut Århus.

Er der nogle, som ikke må få shockwave behandlinger?

Det er ikke anbefalelsesværdigt at få shockwaves, hvis du er gravid, er under behandling for kræft eller hvis du behandles for blodpropper. Desuden gives shockwaves. Vær opmærksom på at shockwaves ikke anbefales til gravide, kræftramte, personer i behandling af blodpropper eller personer som bruger pacemaker.

Du får shockwave behandlinger hos din fysioterapeut. Læs mere om fysioterapi her

Når du skal have behandlinger med shockwave, foregår du som regel hos en fysioterapeut fra fysioterapeut Silkeborg. En fysioterapeut fra  går ind og undersøger din skade, og finder ud af, hvilken behandling, som vil være mest effektiv for dig, så du hurtigst muligt, kan komme dig over din skade eller skavank. Ofte bruger fysioterapeuten massage, men det vil også være meget almindeligt, at få ultralyd eller laserbehandling i kombination med massagen. Du vil til sidst få vist nogle træningsøvelser, som du skal kunne udføre inden du tager hjem fra din første konsultation hos fysioterapeuten, for du skal selv kunne lave øvelserne korrekt derhjemme og indtil næste gang du har en tid hos fysioterapeuten.

Og det er rigtig vigtigt for dit genoptræningsforløb, at du laver det antal øvelser det antal gange, som du har fået besked på, for ellers vil dit fremskridt udeblive og det vil tage dig længere at komme dig over din skade. En fysioterapeut kan hjælpe dig med at komme over næsten alle slags muskelskader. Af skader, som en fysioterapeut kan helbrede kan nævnes løberknæ, tennisalbue, piskesmæld og ondt i ryggen. Du kan også vælge at deltage på et af de mange hold, som de fleste større fysioterapeut klinikker tilbyder deres patienter, og på den måde få lavet de nødvendige træningsøvelser.

Så når du alligevel er hos fysioterapeuten til shockwave behandling, kan du forhøre dig om, hvilke muligheder der er for at supplere behandlingen med en slags træning, som kan styrke din muskulatur, give dig en bedre balance eller gøre dine muskler og sener mere smidige. Så ring allerede i dag og få en snak om mulighederne, og book en tid til shockwave og en plads på et af de mange hold, som der tilbydes hver uge.

Med sådan et forløb vil det ikke vare længe, før du er i super god form, måske endda bedre form end da du pådrog dig din skade. Så se positivt på tingene og kom i gang med at træne regelmæssigt og på ugentlig basis. Det kan være, at du møder nogle sjove og søde træningsmakkere, så træningen måske ligefrem bliver noget, som du ser frem til at skulle møde op til. find dem også på fysioterapeut Køge.