Hvad er TRX træning? Læs videre her og bliv meget klogere

TRX står for Total body Resistance Exercise, og direkte oversat betyder det, at du bruger din egen kropsvægt til at skabe modstand, dvs. i stedet for at bruge maskiner og vægte, så træner du ved hjælp af din egen vægt.

Du udfører alle øvelser med og i en TRX, som er et system med stropper, som hænges op, og hvor du kan lave alle mulige forskellige øvelser i, så det aldrig bliver ensformigt eller kedeligt.

Og udover at være alsidig og sjovt, er TRX en meget effektiv form for træning, samtidig med, at øvelserne er meget simple og derfor kan udføres af alle uanset på hvilket træningsniveau du befinder dig lige for tiden. Du kan tilpasse alle trx træningsøvelser efter, hvor hårde du ønsker, at de skal være.  

Vil du træne i et center eller derhjemme? Med en TRX kan du selv vælge

Alt du behøver for at kunne træne TRX derhjemme er en TRX sele. De kan købes på nettet eller i de fleste sportsbutikker. Det gode ved at kunne træne derhjemme er, at du kan gøre det når det passer dig, hvor det passer dig (i stuen, i haven eller i træningsrummet), og lige så tit og ofte, som du ønsker det. TRX selen behøver blot et sted, hvor den kan hænge og holde til vægten af dig.

Så er du en travl person, som nogle gange har svært ved at nå at træne på holdene i træningscentret, er en TRX en rigtig god løsning for dig. Du får et godt redskab til at kunne udføre virkelig effektiv styrketræning, og det tager ikke lang tid, at komme hele kroppen igennem med de forskellige øvelser. 

Er du typen, som ikke dropper træningen på grund af ferier eller forretningsrejser? Tag TRX’en med dig

Det behøver ikke at forhindre dig i at få en god workout af kroppen, bare fordi du er en travl forretningsmand, som ofte er på farten og ude at rejse i den store verden, gør det lettere for dig selv og find det ved Fysioterapeut Haderslev.

Med en TRX har du altid din bedste træningsmakker med dig, og den fylder ikke mere end at den kan pakkes i kufferten eller sågar håndbagagen. Så er der ingen undskyldning for ikke at få trænet på forretningsrejsen eller på ferien.

Det tager ikke mere end en halv time at lave et antal øvelser, som giver dig en fuld workout af hele din krop. Er du på ferie, kan du starte dagen med at træne TRX, og få en super start på dagen, inden du går ombord i fadene på morgenbuffeten med en noget bedre samvittighed.

Så tag dine TRX remme med på ferie og forbrænd de ekstra kalorier, som gør, at du kan tillade dig at tage en ekstra is eller endnu et glas vin, uden at skulle mærke det på vægten når du kommer hjem igen. 

Hvad kan du træne med en TRX?

Når du bruger dine TRX remme, kan du lave rigtig mange forskellige øvelser, som giver dig en grundig og effektiv træning af hele kroppen. Du hænger i remmene i TRX’en og bruger din egen kropsvægt til at træne dine muskler i kroppen.

Du kan lave alt fra planke til balanceøvelser, maveøvelser og træning af ryggen. Og en TRX er også utrolig god til at styrke dine armmuskler, både biceps og triceps. Så med en trx kan du virkelig komme i god form med et meget simpelt træningsredskab, som ikke fylder ret meget og som er nem og simpel at bruge for selv de utrænede.

Du kan finde god inspiration til øvelser med din TRX på for eksempel Youtube, og du vil opdage hvor varieret en træning, du kan få med en TRX. Du vil helt sikkert kunne få nogle ømme muskler efter en grundig træning med din TRX, om det er hjemme hos dig selv eller på et TRX hold i dit lokale træningscenter find det her Fysioterapeut Randers

Bor du i en lille lejlighed hvor pladsen er begrænset? Så er en TRX det perfekte redskab for dig

Hvis du bor under trange går, for eksempel fordi du er studerende, så er en TRX det perfekte træningsredskab for dig. Den fås i mange forskellige varianter og en billig en af slagsen kan sagtens dække dit træningsbehov.

Der er ingen grænser for hvor mange varierede øvelser, som du kan lave med en TRX, og oveni købet så fylder den næsten ingenting, hverken når den er i brug eller når den er pakket væk. Så bor du på få kvadratmeter, så er det nok det mindst pladskrævende træningsudstyr der findes.

Det eneste der kræves er en krog i luftet eller en loftsbjælke, som du kan fastspænde TRX’en til, og så er du klar til dagens træning. Gentager du træningen dagligt eller 2-3 gange om ugen, vil du inden længe kunne både se og mærke forskel på din fysiske form. Fordi trx træning er så effektiv, vil du hurtigt opleve fremskridt, og du vil kunne tage din træning til nye højder.

Så kan du gå på nettet og søge efter med avancerede TRX øvelser, og på den måde hæve barren for din træning. Eller du kan kombinere din hjemmetræning med træning på et trx hold i dit fitnesscenter. Så kan du hente ny inspiration til øvelser, som du kan lave derhjemme og på den måde udvide din liste over øvelser, som er beregnet til at blive lavet i en TRX. 

Vidste du, at TRX træningsredskabet faktisk er blevet udviklet af en elitesoldat

Det var en amerikansk elitesoldat, som udviklede TRX remmene, ved at udvikle et redskab med remme, som kan justeres i højden. Hans redskab kan bruges af alle, og det kan bruges hvor du har behov for det og når du har behov for det.

Og netop derfor er denne form for træningsredskab ekstremt brugbart for elitesoldaterne. Med en trx kan de altid holde sig i form, også selv de er på en mission af længere varighed. Som du ved, har elitesoldater strenge krav til deres træning, og netop en TRX er et utroligt effektivt redskab, som gør brug af dine egne muskler, din kropsvægt og din balance.

Så har du ikke prøvet TRX træning endnu, kan det varmt anbefales, hvis du går med tanker om at komme i bedre form på en hurtig, sjov og effektiv måde. 

Hvad er TRX træning – og er øvelserne til at gå til, selv for en utrænet?

Når du har anskaffet dig en TRX slynge, er det første du skal gøre, at finde et sted at fastgøre den til. Det er selvfølgelig vigtigt, at den bliver sikkert fæstnet, så den ikke springer af, når du hænger i den.

Af steder som kan bruges til at fæstne TRX’en kan nævnes loftsbjælker, i selve loftet ved hjælp at en krog, i væggen, i et gyngestativ, i carporten, i et tørrestativ i haven – ja, så længe det er noget stabilt og solidt, så kan TRX’en fastgøres der. TRX’en har 3 stropper, hvoraf de 2 kan justeres i længden – enten gøres kortere eller gøres længere. Dette gøres ved at trækket enten op eller ned i stropperne.

Det tager ikke ret lang tid at justere stropperne og du kan hurtigt komme i gang med din træning. Længden på træningsredskabet afhænger af, hvilken del af kroppen du ønsker at træne. Der findes mellem 80 og 100 forskellige træningsøvelser, som du kan lave med en TRX-slynge, forhør dig af ved Fysioterapeut Slagelse

Du skal bruge dit balancepunkt som naturlig belastning i din træning med TRX

Det eneste der krævers, når du dyrker TRX-træning, er at du bliver god til at bruge dit balancepunkt i din træning. Med dit balancepunkt kan du justere sværhedsgraden af din træning, det vil sige, at jo mere du vinkler dine fødders placering på gulvet, jo højere er den belastning, som du opnår ved træningen.

Det er tyngdekraften, der spiller ind. Så træder du et skridt bagud eller frem, ændres belastningen enten til et hårdere niveau eller et lettere niveau. Du kan altså helt selv bestemme, hvor hård træningen skal være og gradvist øge sværhedsgraden.

Du kan træne alle dele af kroppen med slyngetræning, altså alt fra baller og lår, ryg, mave og arme. Så er du indstillet på at give den gas med din TRX, så køb en til brug der hjemme og find nogle lette øvelser at komme i gang med, og du vil efter 3 til 4 ugers målrettet træning, allerede kunne se synlige resultater. Kom i form med effektiv og grundig TRX træning – ude eller hjemme.