Ved du hvad zoneterapier? Hvis ikke, så få en forklaring her

Behandling med zoneterapi går ud på, at zoneterapeuten går ind og trykker på punkter på din krop, som har en smertelindrende effekt på andre steder på kroppen. De enkelte dele af din krop kommunikerer med hinanden, og derfor kan et tryk på ét område af din krop, påvirke et helt andet sted på din krop og dermed virke smertelindrende.

Der findes mange former for zoneterapi, men de mest almindelig er under fødderne (fodzoneterapi), ørezoneterapi og ansigtszoneterapi.

Hvordan foregår en behandling hos zoneterapeuten?

Når du har bestilt en tid hos en zoneterapeut, vil du først blive bedt om at forklare, hvor du føler smerte. Herefter bliver du lagt tilrette på den behagelig briks, og zoneterapien begynder. Behandleren trykker dig på bestemte punkter under fødderne eller andre steder på kroppen.

Nogle gange er det muligt også at få for eksempel akupunktur eller massage hos zoneterapeuten ved Fysioterapeut Haderslev, og det kan være en god kombination til at smertelindre. Så find en zoneterapeut, som også er uddannet akupunktur, og hør hvilke behandlingsmetoder hun eller han kan tilbyde dig. Zoneterapi kan også kombineres med kranio-sakral massage med god virkning.

Hvorfor er zoneterapi så virkningsfuld? Læs om metoden her

Når kroppen føler smerte eller andre skavanker, kan de skyldes, at der har ophobet sig dårlig energi i din krop. Ved at få stimuleret bestemte zoner i din krop, løsnes der op for disse blokeringer. Og samtidig vil dit nervesystem og kredsløb blive stimuleret, samtidig med, at dit immunforsvar og lymfer drænes, og affaldsstoffer forsvinder fra din krop. Det er på denne måde, at zoneterapi har en utrolig helbredende virkning.

Hvad er zoneterapi godt for? Læs om mulige symptomer og smerter som zoneterapi er godt for

Der er ingen grænser for, hvad zoneterapi har en god virkning på. Det gælder alle former for smerter og ubehag, og kan være med til at opretholde et generelt godt helbred. Om dine smerter er opstået akut eller om det er noget der har bygget sig op over længere tid, så vil du opleve, at zoneterapi har en god effekt på smerterne. Du skal regne med at have flere end én behandling med zoneterapi.

Ofte er der behov for mellem 2 og 5 behandlinger, inden du får en effekt af behandlingerne. Er det en kronisk lidelse, som du søger hjælp for, kan det tage op til mellem 10 og 12 behandlinger inden virkningen indtræffer. Det kommer helt an på, hvordan din tilstand er, når du møder op til første behandling.

Er virkningen af zoneterapi videnskabeligt bevist?

Zoneterapi er ikke bevist af videnskaben. Men udtaleler fra mange patienter, som har benyttet sig af zoneterapi viser, at der er noget om snakken om, at det virker. Der er ingen tvivl om, at zoneterapi har en helbredende og lindrende virkning på en lang række lidelser, og at det nogle gange kan være en rigtig god erstatning for den traditionelle medicin, sm man normalt får tilbudt af lægerne.

Så har du døjet med smerter af den ene eller den anden art i længere tid, og har prøvet et hav af andre behandlinger og medicin, så kan det være, at du skal give zoneterapi en chance. Læs mere om zoneterapi behandlinger på denne side, og bliv klog på, om det er noget der kan hjælpe dig af med din lidelse.

Er der smerter forbundet med at få zoneterapi?

Det er usædvanligt, at man oplever smerter i forbindelse med at modtage zoneterapi. Men er din krop i ubalance, kan du opleve en form for smerte i forbindelse med behandlingerne. Du kan også føle dig mere træt og uoplagt efter at have fået zoneterapi.

Det er helt almindeligt, så det er ikke noget at være nervøs for. Når zoneterapeuten trykker dig under fødderne, vil du måske føle en form for ømhed, og det er helt normalt, fordi kroppens reflekszoner er forbundet med hinanden, og er du øm et andet sted på kroppen, så vil det vise sig med ømhed under fødderne i den zone, som er forbundet med ryggen.

Når en muskel eller et organ i din krop ikke har det så godt, så vil det komme til udtryk som ømhed under fødderne. Det er derfor, at zoneterapi er så god til at afsløre, hvor på din krop, at det er nødvendigt at sætte ind og behandle. Terapeuten lægger et tilpas hårdt eller blidt tryk under din fod, så det ikke bliver for ubehageligt for dig.

Skal jeg selv betale for behandlinger med zoneterapi?

Mange sundhedsforsikringer og Sygeforsikringen “danmark” yder et tilskud til dine behandlinger hos en zoneterapeut. Det samme gælder for akupunktur. Du behøver ikke at få en henvisning fra din egen praktiserende læge for at gå til zoneterapi.

Du kontakter bare den zoneterapeut, som du ønsker at booke en tid hos og laver nærmere aftale om dit behandlingsforløb. Du kan jo finde en zoneterapeut, som bor i nærheden af din bopæl, så du sparer transporten og gør det så let for dig selv som muligt, find en her Fysioterapeut Helsinge

Zoneterapi og graviditet – er det en god kombination?

Der er absolut intet farligt ved at få zoneterapi mens du er gravid. Faktisk kan zoneterapi afhjælpe sævr kvalme under graviditeten. Ofte oplever gravide en altoverskyggende kvalme, specielt i den første del af deres graviditet.

Det kan ødelægge glæden ved at være i lykkelige omstændigheder, og tærer på din og din families kræfter, for du er sat helt ud af spil, hvis din dag overskygges af svær kvalme og opkastninger. Zoneterapi kan afhjælpe dette og give dig den lykkelige tid som gravid tilbage. Ring til din lokale fysioterapeut og hør nærmere om hvad de kan tilbyde indenfor zoneterapi til gravide.

Det kan også være godt at få zoneterapi længere henne i din graviditet, fordi det kan gøre din fødsel nemmere og mindre smertefuld. Samtidig giver det en god ro i kroppen, og det er der brug for når man skal gennemgå en hård fødsel.

Det kan være godt at få zoneterapi op mod fødslen, så din krop kan forberede sig. Nogle steder bliver zoneterapi brugt som smertelindring og/eller vestimulering under fødslen, læs mere her Fysioterapeut Næstved.

Kan jeg få zoneterapi, mens jeg er indlagt på et sygehus?

Ja, hvis du selv får lavet en aftale og betaler for behandlingen. Du har ret til at blive behandlet, mens du er indlagt.

Er der en risiko ved at supplere med zoneterapi?

Zoneterapi er risikofrit. Zoneterapeuten vil danne sig et samlet billede af dig, dine symptomer og din tilstand og tilpasse en individuel behandling. Den afpasses også efter, om du er i traditionel medicinsk behandling eller har behov for det.

Er det rigtigt, at kræftpatienter har gavn af zoneterapi?

Nogle patienter, der behandles for kræft, ønsker zoneterapi mod kvalme og andre bivirkninger. Terapeuten begynder altid med at danne sig et billede af patientens symptomer og helhedstilstand og afpasser sin behandling derefter.

Er zoneterapi noget helt nyt?

Nej, det er en gennemprøvet metode. Ideerne og metoden kom til Danmark i 1970’erne og bygger på flere tusinde års erfaring fra andre dele af verden.

Hvor mange går til zoneterapi?

Næsten hver fjerde dansker har erfaring med zoneterapi. Zoneterapi er en af de mest brugte alternative behandlingsformer. Statens Institut for Folkesundhed udgav i 2010 en rapport, som viste, at 55 procent vælger alternative behandlinger. Det svarer til knap tre millioner danskere.

Hvordan kan jeg vide, om zoneterapeuten kan sit fag?

FDZ-zoneterapeuter er godt uddannet, har en høj etik og god praksis. Foreningen er en garant for god kvalitet i behandlingen og har et etisk råd, som tager sig af klagesager. Mange terapeuter er Registrerede Alternative Behandlere. Det betyder blandt andet, at de har en ajourført uddannelse. Det tjekkes af brancheforeningen, som er ansvarlig overfor loven og Sundhedsstyrelsen.

Skal jeg fortælle min læge, at jeg går til zoneterapi?

Ja, det er en god idé. Vi anbefaler, at du orienterer din læge om forløbet og reaktionerne på den zoneterapeutiske behandling. Terapeuten henviser dig til andre behandlere, hvis hun/han ikke kan hjælpe dig.

Hvordan kan jeg uddanne mig til zoneterapeut?

Du kan vælge mellem skoler forskellige steder i landet. Samarbejdet mellem skolerne og Forenede Danske Zoneterapeuter er en garant for god kvalitet. Du skal selv betale uddannelsen.