Har du brug for hjælp med en skade? Din fysioterapeut Amager står klar til at hjælpe dig

Kender du det? Du er ude at løbe en tur i skoven, og pludselig mærker du en smerte i knæet, som er så slemt, at du er nødt til at stoppe din dejlige løbetur og i stedet humpe resten af vejen hjem. Og smerterne er der stadig, da du vågner næste morgen. Så er der ikke andet at gøre, end at ringe til en fysioterapeut Amager og få en tid til din første konsultation.

En fysioterapeut kan hjælpe dig igennem et genoptræningsforløb og give dig gode råd og øvelser til, hvordan du hurtigst kommer over din skade, og fremadrettet undgår at få skaden igen. Så find en fysioterapeut på Amager og få fysioterapi, som du kan få en snak med og komme i gang med et behandlingsforløb, som skal gøre dig smerte- og skadefri. Inden længe vil du igen kunne nyde en dejlig løbetur i den smukke danske skov.

Hvad kan en fysioterapeut Amager hjælpe dig med?

Der er næsten ingen grænser for, hvad en fysioterapeut Amager kan hjælpe dig med. Om det er en løberskade, en skade i knæet efter en fodboldkamp, en bilulykke, der har givet dig et piskesmæld i nakken eller en skulderskade, som er opstået på jobbet, så kan du helt sikkert få hjælp til at komme over skaden hos en klinik for fysioterapi.

Fysioterapeuten går ind og styrker dine muskler og sener, så de igen virker 100 %, og så du igen kan dyrke sport, udføre dit arbejde eller i det hele taget få en smertefri hverdag til at fungere igen. Det er ikke sjovt at gå rundt med en skade og have ondt i alle døgnets 24 timer, så få kontaktet en fysioterapeut, som kan lave et helt personligt træningsprogram til dig.

Hvordan foregår behandlingen hos en fysioterapeut Amager?

Har du aldrig været til behandling hos en fysioterapeut før, så er her lidt om, hvad du kan forvente af den første konsultation, samt hvad der forventes af dig. Det første du bliver bedt om, når du møder op til din første konsultation hos en fysioterapeut er, at fortælle lidt om hvad der er sket, hvordan opstod skaden, var den akut eller er den kommet over længere tid, hvor sidder smerterne og hvor længe har den stået på.

Når fysioterapeuten har dannet sig et overblik over din skade ud fra hvad du har fortalt ham eller hende, kan behandlingen gå i gang. Ofte vil det første der bliver gjort være, at du får massage på det eller de områder af din krop, hvor smerterne eller skaden sidder. Derefter kan det være, at fysioterapeuten gør brug af ultralyd eller laserbehandling, og det er for at fremme helingsprocessen af den skadede muskulatur og sener. Nu vil du få vist nogle øvelser, som du skal lave derhjemme, til genoptræning.

Fysioterapeuten gennemgår øvelserne med dig, så han er helt sikker på, at du kan lave dem korrekt inden du bliver sendt hjem. For laver du øvelserne forkert, kan de desværre gøre mere skade end gavn. Når de sidder lige i skabet, så vil du få at vide, hvor mange gange du skal lave x-antal øvelser om dagen, indtil næste konsultation hos din fysioterapeut Amager.

Er du mere motiveret, når du træner sammen med andre? Så meld dig til et hold hos fysioterapeuten

Nogle gange skal der laves en aftale med en veninde eller en god kammerat, før man får taget sig sammen til at komme afsted til træning. Og hvis du kan se, at du ikke får lavet de øvelser derhjemme, som du har fået besked på af din fysioterapeut Amager, så kunne holdtræning være en mulighed, som virker for dig.

Det er som sagt utrolig vigtigt, for din genoptræning, at du laver øvelserne, så måske skulle du i stedet for gang på gang at springe over dem derhjemme, melde dig til et af de mange hold, som de fleste større klinikker for fysioterapi tilbyder som i fysioterapeut København.

De har som regel et udbud, som kan dække alles behov: Ryghold, hvis du har brug for at få styrket din ryg og forbedret din holdning, knæhold, hvis du har en skade eller skavank i knæet, som der skal tages specielle hensyn til og balancehold, hvis du for eksempel efter et længere sygdomsforløb har en dårlig balance, af at have været sengeliggende i en længere periode, har fået en dårlig balance, læs mere under genoptræning af knæ.

Det kan også være, at du er i den lykkelige situation at være gravid, men at graviditetens sidste og tunge del gør, at dit bækken og ryggen driller, så kan du melde dig til et hold for gravide som zoneterapi baby, hvor man laver øvelser som tager hensyn til de omstændigheder du er i. Så ring til din lokale fysioterapeut Amager og få en snak om, hvilke hold der tilbydes, eller kig forbi til en prøvetime. Så kan du måske allerede komme i gang med træningen i morgen. Så kridt skoene og gør noget ved din fysiske form og du vil se, at din skade eller skavank inden længe er fortid.

Har du ønske om at blive fysioterapeut? Læs om uddannelsen her

Der er mange muligheder for at blive uddannet til fysioterapeut, da uddannelsen udbydes mange steder rundt omkring i Danmark. Fysioterapeutudd​annelsen er en 3½-årig professionsbacheloruddannelse.

Du søger optagelse via den koordinerede tilmelding (KTO), og du er berettiget til SU under studieforløbet. Som fysioterapeut vil du skulle stå for genoptræning og rådgivning af både børn og voksne i forbindelse med skader. Det kan være i forbindelse med en operation, en blodprop i hjertet, en trafikulykke eller måske bivirkningerne af en gigtsygdom, blodprop i hjertet, trafikulykke eller som følge af en gigtsygdom.

Det kan også være patienter, som har brug for genoptræning efter en knæ- eller hofteoperation. Synes du det lyder interessant, så søg ind på uddannelsen næste gang der er mulighed for det. Måske er du Danmarks næste fysioterapeut, og kan se en spændende og alsidig hverdag i møde, hvor du hjælper en masse mennesker med at komme over smerter og med at få et bedre liv.