Har du fået en akut skade eller anden form for belastning af armen? Find en fysioterapeut Roskilde

Når uheldet er ude og du kommer akut til skade, for eksempel til tirsdagstræningen til fodbold, eller på en af dine løbetur i skoven, så er der ikke andet et gøre, end at komme i gang med et genoptræningsforløb hos en fysioterapeut Roskilde så hurtigt, som overhovedet muligt. Det er ikke alle skader, som kan kureres uden behandling, og hos en fysioterapeut Roskilde, kan du være helt sikker på, at du modtager kyndig vejledning og professionel hjælp, når dit personlige træningsprogram sammensættes.

Følger du et forløb hos en klinik for fysioterapi, kan du være sikker på, at du inden for en overskuelig periode, vil være fri for smerter og skader, og du vil igen kunne dyrke din yndlingsmotion eller deltage i sociale arrangementer, som kræver fysisk aktivitet. Det kan også være, at du har fået en arbejdsskade, eller har været involveret i et biluheld. Så har du måske brug for genoptræning, inden du kan genoptage dit arbejde. Find en fysioterapeut Roskilde og hør, hvad de kan hjælpe dig med.

Book en tid til din første konsultation, og så er du allerede i gang med at blive rask. Du finder adresser, telefonnumre og åbningstider på de fysioterapeuter, som ligger i dit nærområde, og på den måde, kan du hurtigt og nemt komme afsted til din første konsultation. Har du brug for hjælp nu og her, er der flere klinikker for fysioterapi, som tilbyder akutte tider, og de har sikkert allerede en tid til dig i dag eller i morgen. Så gå ikke rundt med smerter i kroppen – kom i stedet i gang med et genoptræningsforløb hos din lokale fysioterapeut Roskilde eller i hele fysioterapeut Sjælland. De står klar til at hjælpe dig på en dygtig og professionel måde.

Hvordan foregår en behandling hos din fysioterapeut i Roskilde? Bliv klogere her

Når du kommer til din første konsultation hos en fysioterapeut Roskilde, skal du først registreres. Det sker hos deres sekretær i receptionen, og når det er gjort og din fysioterapeut er klar, bliver du kaldt ind til den første konsultation. Her vil du blive bedt om at forklare dit sygdomsforløb i detaljer:

• Hvornår skete skaden?
  • Hvor længe har smerterne stået på?
  • Har du modtaget anden behandling for smerterne?
  • Hvor sidder skaden eller smerterne?

Herefter vil selve behandlingen gå i gang. Ofte starter fysioterapeuten med at give dig massage på det skadede sted, og kombinerer nogle gange massagen med behandlinger med ultralyd eller laser.

Det er med til at fremme helingsprocessen, og vil kunne gøre dig hurtigere skade- og smertefri. Så vil du få vist nogle træningsøvelser, som du selv skal kunne udføre derhjemme i perioden indtil din næste konsultation hos din fysioterapeut Roskilde. Det er vigtigt, at du er helt klar over, hvordan øvelserne skal laves, så du kan lave dem selv derhjemme. Og de skal laves korrekt, for gøres det ikke, kan de desværre gøre mere skade end gavn. Så vær sikker på, at du kan lave alle øvelserne rigtigt inden du forlader fysioterapeuten.

Når du kommer hjem, skal du lave øvelserne 1-3 gange dagligt og et antal gange hver gang, og derved vil din skadede muskulatur eller sener gradvist blive genopbygget og styrket, så du næste gang du kommer hos fysioterapeuten, kan få nogle nye og sværere øvelser med hjem. På den måde sker der en gradvis genoptræning af din krop, og det skal i sidste ende helt resultere i, at du er rask og smertefri, og sikkert også stærkere og mere smidig, end da du kom til din første konsultation til fysioterapi Roskilde. Så husk at få lavet alle dine øvelser – og lad være med at springe over – og så vil du snart være fit for fight igen. Du kan også finde information om Øre akupunktur her.

Er fysioterapi Roskilde dækket af forsikringen? Læs mere her

Det er tit muligt, at få tilskud til dine behandlinger hos en fysioterapeut. Enten igennem din sundhedsforsikring eller som tilskud gennem sygeforsikringen ”Danmark”. Du kan finde ud af meget mere om, hvad du kan få dækket, ved at kontakte dit forsikringsselskab. Det lyder måske dyrt, at en behandling hos en fysioterapeut koster mellem 300 og 500 kroner, men du kan oftest få betalt op til 10 behandlinger om året gennem din forsikring.

Så lad ikke økonomien afgøre, om du skal få behandlet din skade hos en fysioterapeut. Det kan i de fleste tilfælde være helt omkostningsfrit for dig, at blive behandlet for en skade eller en skavank hos en lokal fysioterapeut. Så undersøg sagen nærmere – måske kan det lade sig gøre, at du kommer igennem behandlingsforløbet uden at skulle have en eneste krone op af lommen. Læs også om Shockwave her.

Din fysioterapeut Roskilde tilbyder holdtræning. Er det noget for dig?

Hvis du på forhånd ved, at det er svært at få taget sig sammen til at få lavet træningsøvelserne derhjemme, så kan du vælge at deltage på et hold i stedet. De fleste store klinikker for fysioterapi tilbyder mange forskellige hold, og der vil helt sikkert være et hold, som er egnet for dig. Der er blandt andet ryghold, knæhold og hold, der styrker din balance eller din smidighed.

Er du gravid, har din fysioterapeut Roskilde også hold, som henvender sig til gravide. Forhør dig hos din fysioterapeut, og book en plads på holdet allerede i denne uge. Du vil helt sikkert ikke fortryde, for du vil styrke dine muskler og sener, få en bedre balance og blive smidigere i dine led. Det kan ligefrem være, at du efter endt genoptræning, har fået blod på tanden, og fortsætter den gode stil.

Går du og drømmer om at blive fysioterapeut? Så skal du tage en fysioterapeutuddannelse. Læs her

Hvis du går med en drøm om at blive uddannet til fysioterapeut, er det om at få tilmeldt sig til studiestart. Uddannelsen til fysioterapeut varer 3 ½ år, og du vil både komme igennem en teoretisk del og et praktikophold. Under den teoretiske del vil du blandt andet have fag som anatomi og fysiologi, og du vil lære, hvordan man stiller en diagnose hos dine patienter og hvordan man laver en personlig plan for den enkelte patients genoptræning.

Du kan komme i praktik hos en kommune, for eksempel på et plejecenter eller et hospital, eller hos en privat klinik for fysioterapi. Du vil under praktikforløbet have kontakt til rigtige patienter, så du får et godt indblik i, hvordan din arbejdsmæssige hverdag kan se ud, når du er færdiguddannet fysioterapeut. Så hvis du drømmer om at få en fremtid, hvor du får en masse kontakt med mennesker og hjælper mange med at komme igennem et sygdomsforløb eller over en skade, så er fysioterapiuddannelsen det helt rigtige for dig. Læs også om akupunktur her

Har du mod på en længere uddannelse? Så kan du læse videre til osteopat. Læs om uddannelsen her

Hvis du ikke er blevet træt af at studere efter de 3 ½ år på fysioterapiuddannelsen, så kan du vælge at læse videre til osteopat. Som osteopat studerende lærer du at se på kroppen som en helhed, og ser efter årsagen til smerterne fremfor symptomerne. For selv om du render rundt og har ondt i skulderen, kan smerterne sagtens stamme fra et andet sted på din krop, for eksempel ryggen eller dine hofter.

Det kan være, at der er en skævhed i dine hofter, som du ikke før har fået konstateret, og som nu giver dig smerter i lænden eller et andet sted på kroppen. Det vil din osteopat kunne se ved at røre dig forskellige steder på kroppen. Og så vil der blive sat ind med behandling der, hvor smerterne stammer fra og ikke der hvor du umiddelbart føler dem.

Skal du have genoptræning ovenpå en stor knæ- eller hofteoperation? Find en fysioterapeut Roskilde her

Når man har gennemgået en større operation, som for eksempel en knæoperation eller en hofteoperation, er det meget vigtigt, at man kommer i gang med genoptræning lige så snart, at man kan rejse sig fra hospitalssengen. I første omgang er det hospitalets team af fysioterapeuter, som sørger for, at du kommer godt i gang med fysioterapien ovenpå den store operation. Og det er vigtigt, at du allerede få timer efter at du er blevet opereret, begynder at bruge din hofte eller dit knæ.

For ellers risikerer du stivhed, og ikke at kunne komme til at bruge den kropsdel korrekt og uden smerter igen. Så sørg for at komme i gang, også selvom det kan virke meget grænseoverskridende efter sådan en stor operation. Inden du får lov til at blive udskrevet fra hospitalet, skal fysioterapeuterne på stedet se, at du kan gå på trapper.

Når du kan det, er det tid til at tage hjem og fortsætte den til tider lange genoptræningsproces. Du vil få besøg af en fysioterapeut, som er blevet stillet til rådighed af din kommune. Du skal være indstillet på, at det kan tage helt op til et år, før din krop er fuldstændig funktionsdygtig igen og du er kommet dig 100 procent over din operation, men så vil du til gengæld også kunne gøre alle de ting, som du kunne før skaden skete og inden du blev opereret. Glem ikke at læs om TRX / Total body Resistance Exercise